Aandacht op de weg Rij MONO
Sociale media en het verkeer gaan niet samen. Dat vindt bijna iedereen. Toch is het als automobilist of fietser moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan.
Lees meerSociale media en het verkeer gaan niet samen. Dat vindt bijna iedereen. Toch is het als automobilist of fietser moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan.
Lees meerEen aantal seconden je aandacht niet op de weg houden is heel riskant, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom is de de campagne 'MONO, ongestoord onderweg' ontwikkeld die je laat zien en ervaren dat appen, facebooken etc. niet samengaat met veilige en verantwoorde verkeersdeelname. Het doel van de MONO-campagne is om minder fietsers en automobilisten sociale media te laten gebruiken tijdens het rijden. Dit door te voorkomen dat berichten binnenkomen tijdens het sturen.
Sociale media gebruiken tijdens het autorijden of op de fiets is levensgevaarlijk. Voor jezelf en voor andere weggebruikers. Toch komt dit gedrag veel voor en leidt het volgens inschatting van de SWOV tot enkele tientallen slachtoffers per jaar. Zit je achter het stuur te appen, dan zie je niet goed wat er om je heen gebeurt. Even snel een berichtje lezen of zelfs schrijven, betekent dat je het verkeer niet meer waarneemt en niet adequaat kan reageren in een onverwachte situatie, bijvoorbeeld als je plotseling moet remmen.
De meeste mensen weten wel dat de combinatie van sturen en een appje sturen risicovol is maar realiseren zich niet hoeveel meter ze in de paar tellen afleggen. Hoe gevaarlijk is het nu echt om en niet op de weg te letten. Een voorbeeld": Stel, je leest een bericht en let 3 seconden niet op, dan leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld). En een bericht lezen en vooral schrijven duurt nog een stuk langer dan 3 seconden!
Je mag volgens de wet geen telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat zoals een muziekspeler, navigatieapparaat of tablet vasthouden tijdens het autorijden of fietsen. Het maakt niet uit waarvoor je die gebruikt. In de wet staat: ‘Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden.
Als je stilstaat met je auto, brommer of fiets, bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de file, dan mag je de telefoon wel vasthouden en gebruiken. Je bent dan niet aan het rijden. Maar zodra je weer in beweging komt, is er wel sprake van rijden. Hou je de telefoon dan nog vast, kun je een bekeuring krijgen. Ook als je net optrekt of langzaam vooruitgaat in een file.
Voor fietsers die met een telefoon in de hand rijden is de boete € 160,- exclusief administratiekosten. Voor automobilisten, die met een telefoon in de hand rijden, is de boete € 420,- exclusief administratiekosten. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie.
Iedereen kan op zijn of haar eigen manier MONO rijden. De campagne geeft tips, mensen bepalen natuurlijk zelf wat ze doen. Voor de een werkt het om de telefoon op stil te zetten. De ander vindt het fijn om de telefoon helemaal niet te zien en bergt ‘m op in de tas of het handschoenenvakje. Een derde kiest om de 'niet-storen' functie aan te zetten. Je stelt ‘m een keer in, je ontvangt geen berichtjes meer als je onderweg bent. Als je dat wilt, kun je een autoreply instellen en ontvangen de afzenders automatisch een berichtje. Voor Android zijn er meerdere apps in Playstore. iPhones hebben een optie voor ‘niet-storen tijdens het autorijden’ bij instelopties. Kijk voor meer informatie over deze tips op www.MONO.nl.
De boodschap is niet dat je géén smartphone gebruikt in het verkeer. Smartphones zijn namelijk ook heel goed voor verkeersveiligheid en doorstroming. Ze bieden navigatie, kiezen de snelste route en kunnen waarschuwen wanneer je te hard rijdt. We vragen aan bestuurders om binnenkomende berichten (automatisch) te blokkeren als ze onderweg zijn. Aan verzenders vragen we om even te wachten met een bericht als ze weten dat de ontvanger aan het verkeer deelneemt. Want als zij jou geen bericht sturen, kom jij niet in de verleiding om te reageren. Zo simpel is dat. Want onderweg zijn is de beste reden om niet te reageren.
Voor meer informatie over de MONO campagne ga hier naar de Kom veilig thuis/MONO pagina.
Deel deze pagina op:
Wil je het laatste nieuws weten over #mvd01? Schrijf je in!
We filteren alle informatie (zoals nieuws, agenda en campagnes) op jouw regio. Indien je geen regio selecteert, krijg je alle informatie.