Direct naar hoofdinhoud
×

“Limburg zet je fietshelm op” voor ouders en kinderen

Om het dragen van een fietshelm bij ouders en kinderen (3-12 jaar) in Limburg te stimuleren kunnen tussen 10 april en 10 juni met 40 euro korting goedgekeurde fietshelmen gekocht worden bij aangesloten fietswinkels in Limburg.

Lees meer

beeld fietshelmencampagne ouder zet zoontje fietshelm opNaar aanleiding van het grote succes van de kortingsactie voor 55+ waarbij meer dan 3.000 helmen met korting door deze doelgroep werden aangeschaft, focust deze campagne op ouders en kinderen tot en met 12 jaar. “We merken nu al reeds dat het straatbeeld in Limburg aan het veranderen is met veel meer helmdracht onder E-bikers en oudere fietsers. Het is met name de doelgroep tot en met 12 jaar die makkelijker te overtuigen zijn een helm te dragen, zeker als de ouders het goede voorbeeld geven. Kinderen hebben hersenen die zich nog aan het ontwikkelen zijn en nog een heel leven lang mee moeten. Een goede bescherming is dan ook zeer belangrijk”, zo legt Marcel Aries van het HersenStrijdfonds uit.

Jong geleerd is oud gedaan
In deze campagne hanteren we het principe van ‘jong geleerd is oud gedaan’. We focussen in deze actie op zowel ouder als kind. Het aantal fietsers dat na een ongeval met ernstig letsel op de spoedeisende hulp terecht komt, neemt toe. In een kwart van de gevallen gaat dit om ernstig hersenletsel. Het gebruik van een fietshelm vermindert de kans op hersenletsel met een derde. Dat is dus substantieel. Het dragen van een fietshelm is in Nederland niet verplicht, maar wordt wel sterk aangeraden. Wij willen met deze actie een verandering in gang zetten door het dragen van helmen bij ouders en kinderen te promoten waarbij de ouders met name een voorbeeldfunctie hebben waardoor het dragen van een helm in het straatbeeld meer geaccepteerd gaat  worden.

Ambassadeurs
De campagne wordt gesteund door oud-wielrenner én papa van Bram, Jos van Emden en Zuyd-onderzoekster naar het bevorderen van gezondheid en vitaliteit én mama van Linn, Rachel Slangen. Beide hechten veel belang aan het dragen van helmen op jonge leeftijd. “Het belang is evident, zo legt Jos uit. Ik hoef Bram niet te vertellen om een helm op te zetten. Dat is aan automatisme bij ons in de familie. Ook de kinderen van Rachel Slangen zijn van kleins af aan gewend om een helm op te zetten. “Het is zelfs zo dat zij raar opkijken als ze iemand zonder helm zien en mij de vraag stellen, maar mama dat is toch gevaarlijk voor je om zonder helm te fietsen?” Zowel Jos als Rachel prijken met respectievelijk Bram en Linn op de campagneposters.

HersenStrijdfonds en Provincie Limburg
De Limburg Fietshelm campagne is een initiatief van het HersenStrijdFonds van de Universiteit Maastricht in samenwerking  met de Provincie Limburg en wordt ondersteund door meerdere maatschappelijke partijen in de provincie Limburg. Het Hersenstrijd fonds – opgericht vanuit de intensive care in het MUMC+ - zet zich onder andere in om het dragen van een fietshelm te promoten en het aantal fietsslachtoffers met hoofd- en hersenletsel drastisch te verminderen.

Deel deze pagina op: