Direct naar hoofdinhoud
×

Leerlinge Het Wildveld ontwerpt Limburgse campagne “Smart Op De Fiets”

Nikita van het Wildveld in Venlo heeft de ontwerpwedstrijd van de jongerencampagne Smart Op De Fiets gewonnen. Haar ontwerp bepaalt in het nieuwe schooljaar het campagnebeeld. Uit handen van Nieki Kleinen van Veilig Verkeer Nederland ontving de winnares haar prijs: een cheque t.w.v. € 750. Dit bedrag mag ze besteden aan iets leuks met of voor haar klas.

Lees meer

Aan de wedstrijd deden eerste- en tweedejaars leerlingen mee van  middelbare scholen in heel Limburg.

In de jury zaten vertegenwoordigers van Trendsportal, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg, Veilig Verkeer Nederland, grafische ontwerpbureau's en natuurlijk ook 2 leeftijdsgenoten van de wedstrijddeelnemers (van Sintermeerten College in Heerlen). Deze jury koos uit de in totaal 37 inzendingen, de vijf genomineerden voor de Limburgse campagne en de uiteindelijke winnaars!

Kleurrijk en gedetailleerd
Nikita van Het Wildveld in Venlo ontwierp dus de beste poster. Haar poster hangt vanaf komend schooljaar in alle scholen voor basis- en voortgezet onderwijs in Limburg.  De boodschap op haar poster is: “Telefoon in je zak, fietsen op je gemak!”. De poster is helemaal met de hand getekend.

Enkele quotes van de jury:

  • “Poster laat het goede gedrag zien, erg goed!”
  • “Mooi gemaakt, pakkende slogan: origineel en leuk dat het een positieve vibe heeft”
  • “Goed getekend, vooral omdat het vanuit een moeilijk standpunt is. De slogan is de spijker op z'n kop.”
  • “Simpel en mooi weergegeven, met en zonder tekst duidelijk.”

Jongeren écht bereiken
De campagne Smart Op De Fiets is bedoeld om jongeren bewust te maken van het belang om de smartphone niet in de hand te hebben terwijl je fietst. Nieki Kleinen, coördinator van dit project, noemt dit derde en laatste jaar van de campagne geslaagd.’De resultaten zijn pas op de lange termijn meetbaar, maar een begin is gemaakt. Het is al belangrijk dat jongeren over het onderwerp nadenken. Dat vergroot de kans aanzienlijk dat ze de telefoon ook werkelijk in hun tas of broekzak laten zitten tijdens het fietsen.’

Bovendien sluit deze campagne voor en door jongeren naadloos aan op de MONO-campagne die nu heel actueel is.

Initiatiefnemers
Smart Op De Fiets is een initiatief van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) , in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland en de Regionale Mobiliteitsoverleggen (RMO’s) Noord Limburg, Parkstad, Maastricht-Heuvelland, Westelijke Mijnstreek en Midden Limburg. Ook de politie is nauw bij de campagne betrokken, en niet te vergeten de deelnemende middelbare scholen in de regio’s.

Deel deze pagina op: