Direct naar hoofdinhoud
×

Meer ernstige ongelukken met fatbikes

De populariteit en opwaartse lijn van ongevallen met een fatbike hebben geleid tot maatschappelijke discussie, een petitie aan de Tweede Kamer en meerdere debatten. Door verschillende fracties zijn moties ingediend voor maatregelen voor de fatbike.

Lees meer

In 2022 zag VeiligheidNL een verviervoudiging in 5 jaar van jongeren (12 tot en met 17 jaar) die na een ongeval met een e-bike een Spoedeisende Hulp-afdeling bezochten. Eerder dit jaar signaleerde VeiligheidNL een soortgelijke trend met de fatbike. Meer dan 50 gemeenten, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA), Artsen voor Veilig Fietsen (AvVF), de Fietsersbond en VeiligheidNL boden een petitie aan bij de Tweede Kamer. Dit heeft geleid tot Kamervragen aan minister Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en op dinsdag 24 september stemt de Kamer over een aantal ingediende moties voor maatregelen voor fatbikes. 

Aantal ongevallen met jongeren op een elektrische fiets en fatbike stijgt
In de eerste helft van 2024 zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers van een fatbikeongeval behandeld op een Spoedeisende Hulp-afdeling dan in heel 2023. In 2023 werden 75 ongevallen geregistreerd en in het eerste half jaar van 2024 zijn dit er al 140. Van het aantal fatbike-ongevallen was bijna de helft van de slachtoffers 12 t/m 15 jaar oud. Daarmee lijkt het aantal fatbike ongevallen een vergelijkbare trend te volgen als we eerder zagen met de elektrische fiets. Het aantal ongevallen op een elektrische fiets is bij jongeren in de leeftijd van 12 t/m 17 jaar de afgelopen 5 jaar gestegen met 319%.  

Meer hersenletsel bij fatbike en e-bike slachtoffers
Het letsel van jonge slachtoffers op een fatbike is vaak ernstig. Zo heeft 24% van de slachtoffers in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar hersenletsel. Ook bij de e-bike slachtoffers van dezelfde leeftijd zien we meer hersenletsel (22%) dan bij ongevallen op een normale fiets (12%).  

Doordat maar een deel van de ziekenhuizen gegevens heeft aangeleverd en niet bij alle ongelukken is genoteerd wat voor fiets erbij betrokken is, noemt VeiligheidNL deze cijfers de ondergrens van het werkelijke aantal slachtoffers. VeiligheidNL pleit voor een minimumleeftijd van zestien jaar voor alle e-bikes om jongeren te beschermen.

Voor meer informatie ga naar de website van  Veiligheid.Nl.

Bron: VeiligheidNL

Deel deze pagina op: