Direct naar hoofdinhoud
×

Bob, de held van carnaval

Carnaval is een traditioneel volksfeest in het Zuiden van Nederland dat door veel Limburgers gevierd wordt. Juist dan is het belangrijk duidelijk vooraf aan te geven wie de Bob is. Immers door het gebruik van alcohol kan de verkeersveiligheid echter in gevaar komen. Daarom wordt onder meer in de carnavalstijd een Bob-campagne gevoerd.

Lees meer

De BOB-campagne richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol. Dit gebeurt door automobilisten en hun passagiers te stimuleren samen de Bob-afspraak te maken, vooraf duidelijk aan te geven wie de Bob is en die afspraak consequent na te leven. Bob is daarbij degene die geen alcohol drinkt en zichzelf en de anderen veilig thuis brengt.

De focus in de campagne is gericht op mensen die met de auto locaties bezoeken, waar in groepsverband alcohol wordt gedronken, zoals  met carnaval, in de horeca en evenementen in de diverse gemeenten. Juist in die situaties kunnen automobilisten door de gezellige sfeer en het groepsproces in de verleiding komen om alcohol te drinken, ook al hebben ze zich (al dan niet op basis van een afspraak met anderen) voorgenomen om als Bob nuchter te blijven. En het werkt; het aandeel verkeersovertreders afkomstig uit horecagelegenheden daalt de laatste jaren.

Bob heldenmasker

In de periode voor  en tijdens de carnaval voert de politie alcoholcontroles uit. De nuchtere automobilist wordt daarbij beloond met een Bob heldenmasker.

Landelijke campagne

De Limburgse carnavalscampagne is een aanvulling op de landelijke verkeerscampagne 'Ben je Bob, zeg het hardop!’. Beide campagnes laten op positieve wijze zien dat het heel normaal is dat je tijdens visites en tijdens de carnavalsdagen net als bij het uitgaan al vooraf een Bob-afspraak maakt. Kijk voor meer informatie over de landelijke Bob-campagne op www.komveiligthuis.nl/bob.

Campagne

In Limburg wordt de campagne ondersteund door posters en attentieborden langs de invalwegen en op de achterkant van de streekbussen door heel Limburg. Ook worden er commercials uitgezonden op lokale radio- en tv. Verder zijn er persberichten, social media filmpjes, banners  en advertenties in dag- en weekbladen. De advertentiesbanners, social media content en het persbericht staan vanaf half januari in de toolkit onderaan deze pagina. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. Klik hier voor de digitale Campagneinfo.

Materialen

Zoals steeds het geval is, ontvangen alle campagnekalenderdeelnemers het campagnemateriaal in de gebruikelijke hoeveelheden. Om extra materialen aan te vragen mail naar info@rovl.nl. Bijbestellen kan, zolang de voorraad strekt. Bij de bestelling duidelijk aan geven welke postergrootte je wilt ontvangen. De posters zijn beschikbaar  in de formaten 50 X 76 cm en 84 X 118 cm.

Heb je ook interesse of wil je een eigen actie houden, stuur dan een mail naar info@rovl.nl.

Deel deze pagina op: